Monday, January 11, 2010

cukupla sekali..



lamanye rase tak update laman saya ni...lebih sebulan rasenye...
tak tau nk cerita apa...malas nk fikirkan apa2...

last last week...
tiba2 adam batuk...selsema pun ada mengairkan hidung adam..
saya ingatkan adam demam rindukan papanye...
sebab saya tengok adam mcm mencari2 papanye...
dengar org rumah sebelah buka grill dia ingat papanye balik...
orang datang check bill letrik dia ingat papanye balik...
nampak lampu kereta org rumah sebelah memancar ke istana kami ni,
dia ingat papanye balik...
sayu saya melihatnye...
adam pun tau rindukan papanye...
apalagi saya...huhu

so bila adam demam,saya ingat demam sebab rindula...
the next day,saya bawak adam gi klinik keluarga...
jumpa doktor nasir...mmg doktor ni la saya adam pegi sejak adam lahir...
selepas xsampai 5minit examine adam, katanye demam biasa je...
bagi ubat demam,ubat batuk,ubat selsema n antibiotik...
balik rumah saya pun berperangla dgn adam nk bagi dia makan ubat2 tu...
adam sejak dh besar2 ni makin takut pulak nk makan ubat...
maka tidola adam seharian tu kemabukan ubat2an yg ada dadah tu...

next 2days...
papa adam balik...girangnye adam bila nampak lampu kereta papanye
masuk perkarangan istana kami...
time tu saya tengok adam kembali bersemangat...
bermain dgn aktifnye...tepatla diagnosis saya...
adam rindukan papanye...adam mmg rapat dgn papanye...
in fact sekarang ni dia dh selalu pilih papanye berbanding saya...huhu...

pukul 3pagi the same day...
adam bangun menyusu...panasnye badan adam...
demam adam xbaik lagi...huhu...
saya ambik la termometer...tempek kt dahi adam...
almost 40'c...aduhai...saya terus kejutkan papa adam...
panas badan anak ni...huhu
terus baju seluar adam dibuka...saya jelum badan adam dgn air beras...sampaila ke pagi...

siangnye...
badan adam sejuk...maka adam pun bermain2 dgn aktifnye dgn papa dia...
hilangla kerisauan saya...dh sihat agaknye adam ni...alhamdulillah...
malamnye,adam still aktif main....
tengah malamnye...badan adam panas balik..huhu..macamne ni...
saya jelum lagi badan adam...letak tuala lembab kt bwh ketiak dia...
kering kontang jadinye tuala tu...
siangnye...badan adam kembali sejuk...
malamnye...panas lagi badan adam...huhu...
kenapa ni...on n off demam adam ni...

siangnye,last week,isnin 4jan2010...
hari pertama persekolahan bagi tahun baru ni...
papa adam g sekolah sekejap,kemudian balik semula untuk bawak saya n adam g klinik...
bukan sebab demam,tp untuk pemeriksaan bulanan adam...dh sepuluh bulan baby saya ni...
kate nurse,bwk k hospital la...kenapa xbawak hospital awal2?
dh seminggu demam ni...kne bwk g hospital ambik darah la...kata nurse....
adus aiii...saya dh risau...
bagi tau papa adam...
so kitorang g klinik la...waktu tu dmm adam 38.2'c...
darah adam diambik..waktu tu hibanya hati tgk adam dikerjakan oleh tiga org nurse
untuk dicucuk tangannye untuk diambik darahnye...huhu..menangis2 saya...
kesiannye adam saya...huhu

kemudian adam kne sedut nebulizer untuk cairkan kahaknye...
sekali lagi adam meraung2...huhu
next,bawak adam g xray...banyaknye kahak adam...
result ujian darah adam ada kuman kt paru2...
diagnosnye, adam kne bronchopneumonia...
aduhai...kesian anakku...
terpaksa masuk ward....

akhirnye bermalam la kami di hospital 3malam 4hari....
permulaan di hospital adam asyik nangis je...xbagi tinggal dia langsung...
towards the last days...adam makin mesra dgn nurses kt hospital...
alhamdulillah...practical nurses kt hospital cukup suka dgn adam...
memanjang je berkumpul kt katil adam main2 dgn adam...
saya...dh tak sabar nak balik...
saya rindu papa adam...adam pun rindu papa dia..
walaupuntiap2 hari papa adam datang,tapi kami rindu nk berkumpul,
main sama2 kt istana cinta kami...huhu rindunya....

khamis 7januari2010...
akhirnya adam discharged...alhamdulillah...
tamat sudah penyeksaan adam...saya kesian tengok adam...
terbatas keinginan dia nk bermain dlm baby cotnye...
terbatas hasratnye nk berdiri meniti2 di palang katil dgn drip airnye...
dh la kne tukar jarum tu dr tgn kanan ke tgn kiri lepas tercabut sbb adam xduk diam...huhu
saya pun xperlu lagi menyempit2 dgn adam tdo dlm baby cot dia...
tp best juga mase tu..sepanjang malam adam dalam pelukan saya n adam peluk saya...
manisnya mase tu...

sekarang....
adam dh kembali sihat...perkembangan terbaru adam sejak kuar hospital ni,,,
makin aktif, selalu senyum, dh pandai buat muka lucu...makin suka tarik rambut saya,
makin suka gigit tgn saya dan papanye...
alhamdulillah...syukur pada ALLAH...
cukupla sekali ni je...saya berdoa adam sihat je sentiasa lepas ni...
saya xnk dh adam masuk hospital...kesian anak saya...adam sihat2 selalu ye sayang...
ibu n papa sayang adam...


5 comments:

  1. sedihnya..bergenang air mata saya baca...T_____T
    sabar ye sayang..alhamdulillah adam dah beransur sihat..amin

    ReplyDelete
  2. hmm tq awak...baru sekarang saya tahu perasaan seorang ibu wak...sakit anak berganda2 impact dia pada kita...huhu...thanks untuk doanye ye...

    ReplyDelete
  3. siannya adam, ibu & papanya..
    ujian Allah ini hanya sedikit utk kita kan...
    alhamdulillah ibu & papa dapat hadapinya dgn tabah..
    ginilah pengalaman membesarkan permata hati kan..
    mcmna mak ayah kita besarkan kita dulu, ginilah kita rasa..
    Moga ujian ini dapat mengampunkan dosa2 kita yang lalu..
    moga adam akan sentiasa sihat selalu..
    adam doakan ummi jah sihat & selamat semuanya nanti yer...

    ReplyDelete
  4. ummi jah: hmm hanya sedikit ujian ni,tp cukup berat dirasakan...huhu..kafarah agaknye ni...tp pengalaman ni cukup berharga..baru tau mcmne penat lelah ibu bapa kita nk membesarkan kita...xcukup tdo tu perkara biasa...xcukup rehat tu baru bunga2nye...mcm2 lagi la...semoga adam sihat sentiasa lepas ni...

    abib: cukupla...

    ReplyDelete